بسته‌های واژگانی در مقالات پژوهشی مهندسی پزشکی: بررسی متون نویسندگان بومی و ایرانی غیربومی

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، به نحوه کاربرد بسته‌های واژگانی مورد استفاده توسط نویسندگان بومی انگلیسی و نویسندگان ایرانی غیربومی در مقالات پژوهشی  رشته مهندسی پزشکی می‌پردازد. در این راستا، فراوانی و نوع بسته‌های واژگانی در قسمت بحث 50 مقاله نویسندگان انگلیسی بومی و 50 مقاله نویسندگان ایرانی غیربومی با نرم افزار AntConc بررسی شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها نشان داد که در مقایسه با نویسندگان بومی، نویسندگان ایرانی تمایل بیشتری به کاربرد بسته‌های واژگانی دارند. به‌علاوه، مشخص شد که بسته‌های واژگانی مورد استفاده نویسندگان ایرانی از تنوع بیشتری برخوردار است. هم‌چنین، نتایج حاکی از آن است که در مقالات نویسندگان بومی، بسته‌های واژگانی شامل عبارت دارای حرف اضافه of و سایر عبارات حرف اضافه‌ای به‌ترتیب بیشترین فراوانی را دارند در حالی‌که عبارات حرف اضافه‌ای و عبارات فعلی به‌ترتیب دو نوع پرکاربردتر مورد استفاده توسط نویسندگان ایرانی هستند. در هر دو دسته از متون مورد بررسی، کمترین فراوانی به جمله‌واره‌های قیدی مربوط می‌شود. نتایج این تحقیق می‌تواند به تبیین بهتر نحوه کاربرد بسته‌های واژگانی بیانجامد و در برنامه‌ریزی و تهیه و تدوین مطالب درسی برای دوره‌های آموزش مهارت نوشتن در سطوح دانشگاهی به کار آید.

Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S. & Finegan, E. (1999). The Longman grammar of spoken and written English. London, England: Longman.
Biber, D. & Barbieri, F. (2007). Lexical bundles in University Spoken and Written Registers. English for specific purposes, 26(3), 263-286.
Biber, D. & Conrad, S. (1999). Lexical bundles in conversation and academic prose. Language and Computers, 26, 181-190.
Breeze, R. (2013). Lexical bundles across four legal genres. International Journal of Corpus Linguistics, 18(2), 229-253.
Chen, L. (2019). Lexical Bundles in Vocabulary-based Discourse Units: A Corpus-based Study of First Year Core Engineering Textbooks. Doctoral Dissertation, Carleton University.
Chen, Y. H. & Baker, P. (2010). Lexical bundles in L1 and L2 academic writing. Language Learning & Technology, 14(2), 30-49.
Conrad, S. & Biber, D. (2005). The frequency and use of lexical bundles in conversation and academic prose. Lexicographica, 20(1), 56-71.
Cortes, V. (2004). Lexical bundles in published and student disciplinary writing: Examples from history and biology. English for Specific Purposes, 23(4), 397-423.
Cortes, V. (2013). Teaching lexical bundles in the disciplines: An example from a writing intensive history class. Linguistics and Education, 17(4), 391-406.
Hadizadeh, A. & Jahangirian, S. (2022). Lexical bundles and disciplinary variation in master theses.  Language Teaching and Educational Research, 5(2), 59-79.
Heng, C. S., Kashiha, H. & Tan, H. (2014). Lexical bundles: Facilitating university “Talk” in group discussions. English Language Teaching, 7(4), 1-10.
Hyland, K. (2008). As can be seen: Lexical bundles and disciplinary variation. English for Specific Purposes, 27(1), 4-21.
Hyland, K., & Guinda, C. S. (2012). Stance and Voice in Written Academic Genres. London: Palgrave Macmillan.
Jalali, Z. S. & Moini, M. (2018). A corpus-based study of lexical bundles in discussion section of medical research articles. Iranian Journal of Applied Language Studies, 10(1), 95-124.
Jalali, Z. S., Moini, M. R. & Alaee Arani, M. A. (2014). Structural and functional analysis of lexical bundles in medical research articles: A corpus-based study. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 13(1), 51-69.
Karabacak, E. & Qin, J. (2013). Comparison of lexical bundles used by Turkish, Chinese, and American university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 622-628.
Kashiha, H. & Chan, S. H. (2013). An exploration of lexical bundles in academic lectures: Examples from hard and soft sciences. Journal of Asia TEFL, 10(4), 20-30.
Nam, D. (2017). Functional Distribution of Lexical Bundle in Native and Non-Native Students’ Argumentative Writing. Journal of Asia TEFL, 14(4), 703-715.
Rahimi Azad, H. & Modarres Khiabani, S. (2018). Lexical Bundles in English Abstracts of Research Articles Written by Iranian Scholars: Examples from Humanities. Iranian Journal of Applied Linguistics, 10(2), 149-174.
Shahriari Ahmadi, H., Ghonsooly, B. & Hosseini Fatemi, A. (2013). Analyzing research article introductions by Iranian and native English-speaking authors of Applied Linguistics. International Journal of Research, 2(3), 3-18.
Wei, N. (2009). On the phraseology of Chinese learner spoken English: Evidence of lexical chunks from COLSEC. In Corpora: Pragmatics and Discourse, pp. 271-296, Brill Rodopi.