بررسی رابطه بین استراتژی‌های لحظه خطای (Oops-Moment) معلمان زبان انگلیسی ایرانی بنابر ویژگی‌های شخصیتی و سابقه تدریس آن‌ها

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دبیرستان پیشرفت، کالج سنتنیال، تورنتو، کانادا

چکیده

هدف این مطالعه بررسی استراتژی‌های لحظه خطای (Oops-Moment) رایج میان ۱۱ معلم زبان انگلیسی مبتدی و مجرب در مؤسسات خصوصی زنجان، ایران بود تا ارتباطات ممکن بین استراتژی‌های لحظه خطا، ویژگی‌های شخصیتی و سابقه تدریس آن‌ها را بررسی نماید. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز درباره نحوه برخورد معلمان با سوألات سخت در کلاس زبان انگلیسی، مصاحبه‌هایی در محل کار آن‌ها انجام شد. هم‌چنین، دانش‌آموزان نیز مورد مصاحبه قرار گرفتند تا ادعاهای معلمان تأیید شود. برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به ویژگی‌های شخصیتی معلمان، از آزمون «پنج ویژگی» شخصیتی استفاده شد. مصاحبه‌ها تایپ شده و برای تجزیه و تحلیل و کدگذاری وارد نرم‌افزار Nvivo 8 داده شدند، و نمرات در آزمون شخصیت با استفاده از نرم‌افزار IBM SPSS statistics 20 مورد بررسی قرار گرفتند. پنج استراتژی رایج در میان معلمان شامل درخواست زمان و چک کردن پاسخ، اعتراف به عدم دانش، توضیح قوانین و اطلاعات مرتبط، درخواست از دانش‌آموزان باهوش برای پاسخ به سوال و به تأخیر انداختن پاسخ به سوأل بود. استراتژی آخر بیشتر توسط معلمان مبتدی مورد استفاده قرار می گرفت، در حالی که استراتژی‌های اول و سوم بیشتر برای معلمان مجرب گزارش شد. یافته‌ها نشان دادند که معلمان باور داشتند استفاده از این استراتژی‌ها موثر است و از سوی دیگر، استراتژی‌های مورد استفاده نیز با ویژگی‌های شخصیتی معلمان مرتبط هستند. علاوه بر آن، تأثیرات آموزشی نیز مورد بحث قرار گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها


Arif, M. I., Rashid, A., Tahira, S. S. & Akhter, M. (2012). Personality and teaching: an investigation into prospective teachers’ personality. International Journal of Humanities and Social Science, 2(17), 161-171.
Blaskova, M., Blasko, R., Jankalova, M. & Jankal, R. (2014). Key personality competences of university teachers: comparison of requirements defined by teachers and/ versus defined by students. Social and Behavioral Science, 114, 466-475. 
Brophy, J. (1991). Advances in Research on Teaching: Teacher’s Knowledge of Subject Matter as It Relates to Their Teaching Practice. Greenwich, CT: JAI Press.
Brophy, J. (2006). History of research on classroom management. In Evertson, C. M. & Weinstein C. S. (Eds.), Handbook of Classroom Management: Research, Practice, and Contemporary Issues. Philadelphia: Lawrence Erlbaum Associates.
Cano-Gracia, F. J., Padilla- Munoz, E. M. & Carrasco- Ortiz, M. A. (2005). Personality and contextual variables in teacher burnout. Personality and Individual Differences, 38(4), 929-940.
Faez, F. & Valeo, A. (2012). TESOL teacher education: Novice teachers’ perceptions of their preparedness and efficacy in the classroom. TESOL Quarterly, 46(3), 450-471.  
Fowler, J. & Şaraplı, O. (2010). Classroom management: What ELT students expect. Procedia Social and Behavioral Sciences, 3, 94-97.
Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big Five factor structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42.
Goldberg, L. R. (1993). The structure of phenotypic personality traits. American Psychologist, 48(1), 26-34.
Good, T. L., Wiley, C. R. & Florez, I. R. (2009). Effective teaching: An emerging synthesis. International Handbook of Research on Teachers and Teaching, 803-816.
Grossman, P. L., Wilson, S. M. & Shulman, L. S. (1989). Teachers of substance: Subject matter knowledge for teaching. In Reynolds M. C., Knowledge base for the beginning teacher. New York: Pergamon.
Jang, K. L., Livesley, J. W. & Vemon, F. A. (1996). Heritability of the Big Five personality dimensions and their facets: A twin study. Journal of Personality, 64(3), 578-591.
Katz, Y. J. (2005). Distance learning approaches in teacher training. In Nicholson, P., Thompson, J. B., Ruohonen, M. & Multisilta, J. (eds.), E-training Practices for Professional Organizations, pp. 255-262. Kluwer Academic Publishers, Boston.
Kennedy, M. (1991). Policy issues in teacher education. Phi Delta Kappan, 72(9), 659-665.
Klassen, R. M. & Tze, V. M. C. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: a meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59-76.
Konti, F. (2011). Teachers and students perceptions towards teachers’ classroom management applications in primary schools. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 4093-4097.
Lavigne, A. L. (2014). Beginning teachers who stay: Beliefs about students. Teaching and Teacher Education, 39, 31-43.
Lee, O. (1995). Subject matter knowledge, classroom management, and instructional practices in middle school science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 32(4), 423-440.
 
Llanos, R. D. (2020). Classroom Management Techniques and Teaching. SMCC Higher Education Research Journal, 2(1). 198-215.
Marzano, R. J., Pickering, D. & Pollock, J. E. (2001). Classroom Instruction That Works: Research-Based Strategies for Increasing Student Achievement. Washington, DC: Association for supervision and curriculum development.
Maistre, C. L. & Pare, A. (2010). Whatever it takes: How beginning teachers learn to survive. Teaching and Teacher Education, 26(3), 559-564.
Mata, L. (2011). Experimental research regarding the development of methodological competences in beginning teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 29(2011), 1895-1904.
McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1999). A five-factor theory of personality. In L. A. Pervin, & O. P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research, pp.139-153, New York: Guilford.
Oral, B. (2012). Student teachers’ classroom management anxiety: A study on behavior management and teaching management. Journal of Applied Social Psychology, 42(12), 2901-2916.  
Ortan, F., Simut, C. & Simut, R. (2021). Self-efficacy, job satisfaction and teacher well-being in the K-12 educational system. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23), 12763.
Pagliaro, M. (2011). Educator or Bully?: Managing The 21st Century Classroom. R & L Education.
Piwowar, V., Thiel, F. & Ophardt, D. (2013). Training in-service teachers’ competencies in classroom management. A quasi-experimental study with teachers of secondary schools. Teaching and Teacher Education, 30, 1-12.
Puspitasari, D., Nofianto, N. & Huda., M. I., (2021). Teacher’s strategies in survival speaking learning during ID-19 pandemic. Leksika: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 15(1), 37-47.
Romano, M. E. (2005). Preservice teachers’ reflections on observed “bumpy moments” in teaching: Implications for teacher education. The Teacher Educator, 40(4), 257-277.
Rop, C. J. (2002). The meaning of student inquiry questions: A teacher's beliefs and responses. International Journal of Science Education, 24(7), 717-736.
Roth, K. J., Anderson, C. W. & Smith, E. (1986). Curriculum materials, teacher talk, and student learning: Case studies of fifth grade science teaching. Journal of Curriculum Studies, 19(6), 527-548.
Schulz, R. A. (2001). Cultural differences in student and teacher perceptions concerning the role of grammar instruction and corrective feedback: USA‐Colombia. The Modern Language Journal, 85(2), 244-258.
Thompson, J. G. (2018). The First Year Teacher’s Survival Guide. San Francisco: Jossey-Bass.
Wilson, B., Ireton, E. & Wood, J. A. (1997). Beginning teachers fears. Education, 117(3), 396-401.
Woolfolk, A. E., Rosoff, B. & Hoy, W. K. (1990). Teachers’ sense of efficacy and their beliefs about managing students. Teaching and Teacher Education, 6(2), 137-148.
Woolfolk, A. E. & Hoy, W. K. (1990). Prospective teachers’ sense of efficacy and beliefs about control. Journal of Educational Psychology, 82(1), 81-98.
Yan, E. M., Evans, I. M. & Harvey, S. T. (2011). Observing Emotional Interactions Between Teachers and Students in Elementary School Classrooms, Journal of Research in Childhood Education, 25(1), 82-97.