بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی به «پروسپکت ۳»: مورد ارزیابی میکرو و ماکرو

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

دانشکده زبان و ادبیات انگلیسی، واحد آیت‌الله‌املی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

چکیده

عنوان «پروسپکت» به سه کتاب درسی متوالی آموزش زبان انگلیسی (ELT) برای سه پایه متوسطه در ایران اختصاص یافته است. طبق اظهارات ریچاردز (2007)، زمانی‌که یک کتاب درسی برای یک محیط آموزش زبان انگلیسی تدوین و استفاده می‌شود، ارزیابی آن مهم‌تر از آموزش است زیرا باید از این طریق ارزش آموزشی آن تعیین شود. به منظور کمک به طراحان مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش ایران در اصلاح سری «پروسپکت» و کاهش نقاط ضعف احتمالی، این مطالعه به ارزیابی یکی از سری‌ها بر اساس یک مدل ارائه شده توسط مک‌دونوه و شا (1993) با استفاده از ارزیابی خارجی و داخلی و با بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی (230 نفر زن و 290 نفر مرد) که در طول پنج سال اخیر «پروسپکت ۳» را در کلاس‌های خود استفاده کرده‌اند، در چهار استان ایران-فارس، مازندران، گلستان و گیلان- می‌پردازد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه ۵۵ موردی با مقیاس لیکرت-پنج‌نکته‌ای استفاده شد. پژوهشگران از SPSS برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کردند و نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان تا حدودی از برخی جنبه‌های حیاتی «پروسپکت ۳» راضی بودند و معتقد بودند که اهداف آموزشی را به‌درستی برآورده کرده است. با این حال، ارزیابی‌ها نشان داد که کیفیت چاپ بسیار ضعیف بوده و کتاب از نظر تصاویر انگیزشی کمبود دارد. عدم توجه به نیازهای دانش‌آموزان، عدم استفاده از زبان رایج و معتبر و گویش‌های متفاوت، و عدم استفاده از تکنیک‌های خاص برای افزایش قابل فهم کردن مطالب ارایه شده، از نقاط ضعف پیشنهادی دیگر بودند که نیاز به اصلاح دارند.

کلیدواژه‌ها


Ahmadi Safa, M. & Karampour, F. (2020). A checklist-based evaluative study of English textbook ‘Prospect 3’ from teachers’ and students’ perspectives. Iranian Journal of Applied Language Studies, 12(1), 1-34.  
Ahmadi Safa, M., Donyaee, S., Sohrabi, S., Farahani, M., Khasemi, D. & Saeedpanah, E. (2018). First grade high school English textbook evaluation: Prospect I. Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences and Council for the Study of Humanities   Texts and Books, 18(8), 1-24. 
Ahmadi Safa, M., Ghonche Poor, A., Malek Mohamadi, R., Seifi, Z. & Zekrati, S. (2017). Prospect II: A textbook evaluation study based on EFL teachers’ perspective. Journal of Language Research, 9(24), 7-32
Ahmadi, A. & Derakhshan, A. (2014). The strengths and weaknesses of the Iranian junior high school English textbook ‘Prospect 1’ from teachers’ perceptions. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 7(4), 47-58.
Ahmadi, A. & Derakhshan, A. (2016). EFL teachers’ perceptions towards textbook evaluation. Theory and Practice in Language Studies, 6(2), 260.
Ahour, T. & Golpour, F. (2013). Iranian new junior high school book (Prospect 1) weighted against material evaluation checklist from teachers’ perspective. Journal of English Language Pedagogy and Practice, 6(13), 16-35. 
Alavi Moghadam, B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M. & Alavi, M. (2015). Prospect 3: English Book for School. Textbook Publishing Company.
Ansary, H. & Babaii, E. (2002). Universal characteristics of EFL/ESL textbooks: A step towards systematic textbook evaluation. The Internet TESL Journal, 8(2), 1-9.
Bemani, M. & Jahangard, A. (2014). Attitude analysis of teachers: The case of Iranian newly developed EFL textbook for junior high schools. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 7(1), 198-215.
Breen, M. & Candlin, C. N. (1987). Which materials? A consumer’s and designer’s guide. ELT textbooks and materials: Problems in evaluation and development. ELT Documents126, 13-28.
Brown, J. D. (2001). Using Surveys in Language Programs. Cambridge University Press.
Byrd, P. (2001). Textbooks: Evaluation for selection and analysis for implementation. Teaching English as a Second or Foreign Language, 3, 415-428. 
Chang, D. Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Research, 95(3), 649-655.
Cunningsworth, A. (1995). Choosing Your Coursebook. Macmillan. 
Cunningsworth, A. & Tomlinson, B. (1984). Evaluating and Selecting EFL Teaching Materials. Heinemann Educational.
Ellis, R. (1997). The empirical evaluation of language teaching materials. ELT journal, 51(1), 36-42.
Goodarzi, A., Weisi, H. & Yousofi, N. (2020). CLT in Prospect series: A predictive evaluation of Iranian junior high school English textbooks. Research in English Language Pedagogy, 8(1), 195-221.
Hutchison, T. & Torres, E. (1994). English for Specific Purposes. Cambridge University Press.
Isaee, H., Barjesteh, H. & Nasrollahi Mouziraji, A. (2023). Screening EFL Teachers’ Perception on “Prospect 1”: The case of Internal and External Evaluation. International Journal of Research in English Education, 8(1), 71-91.
Jahangard, A. (2007). Evaluation of the EFL materials taught at Iranian high schools. The Asian EFL Journal, 9(1), 130-150
Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Pergamon Press.
Litz, D. R. (2005). Textbook evaluation and ELT management: A South Korean case study. Asian EFL journal, 48(1), 1-53.
Lynch, B. K. (1996). Language Program Evaluation: Theory and practice. Ernst Klett Sprachen GmbH. 
Maftoon, P. & Safdari, S. (2018). Philosophical foundations of language curriculum development. In Issues in syllabus design (pp. 25-37). Brill.
Manuchehri, P. (1971). Towards a new school course: The graded English series. J. Stevenson (Ed.), 26-35.
McDonough, J. & Shaw, C. (1993). Materials and Methods in ELT. Blackwell.
McDonough, J. & Shaw, C. (2003). Materials and Methods in ELT: A teacher’s guide. Blackwell.
McDonough, J. & Shaw, C. (2012). Materials and Methods in ELT. John Wiley & Sons. 
McGrath, I. (2002). Materials Evaluation and Design for Language Teaching. Edinburg University Press.
McGrath, I. (2004). Materials evaluation and design for language teaching. ELT journal, 58(4), 315-328. 
Nunan, D. (1999). Research Methods in Language Learning. Cambridge University Press.
Rahimpour, M. & Hashemi, R. (2011). Textbook selection and evaluation in EFL context. World Journal of Education, 1(2), 62-68.
Richards, G. (2007). Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Psychology Press.
Richards, J. C. (2001). Curriculum Development. Cambridge University Press.
Richards, J. C. & Renandya, W. A. (Eds.). (2002). Methodology In Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge university press.
Richards, J. & Rodgers, T. (2002). Approaches and methods in language teaching. Korea TESOL Journal, 5(1), 161-165.
Safdari, S. & Farzi, S. (2018). Enhancing EFL learners’ self-efficacy beliefs through raising metacognitive awareness. Journal of Teaching English Language Studies, 6(4), 144-163.
 
Salehi, H. & Amini, M. (2016). Teachers’ perceptions of the new English textbook named ‘Prospect 1’ used in Iranian junior high schools. Modern Journal of Language Teaching Methods, 6(6), 407-416.
Samoudi, N. & Mohammadi, M. (2020). An ELT textbook evaluation: A two-phase criterion. Journal of Studies in Learning and Teaching English 9(1), 119-138. 
Shahmohammadi, S. (2018). Textbook evaluation: Looking at Prospect series through teachers’ perspective. Research in English Language Pedagogy, 6(2), 182-204.
Sheldon, L. E. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT journal, 42(4), 237-246.
Skierso, A. (1991). Textbook selection and evaluation. Teaching English as a Second or Foreign Language, 2, 432-453
Tavakoli Gheinani, M., Tabatabaei, O. & Chakhorzade, S. (2017). Critical evaluation of Iranian junior high school textbooks (Prospect 1, 2, 3): Teachers’ view in focus. Journal of Applied Linguistics and Language Research Volume, 4(8), 241-255.
Tomlinson, B. (2012). Materials development for language learning and teaching. Language teaching, 45(2), 143-179.
Tomlinson, M. (2008). The degree is not enough: Students’ perceptions of the role of higher education credentials for graduate work and employability. British Journal of Sociology of Education, 29(1), 49-61.
Tucker, C. A. (1975). Evaluating beginning textbooks. English Teaching Forum. 13, 355-361.
Williams, D. (1983). Developing criteria for textbook evaluation. ELT Journal, 37(3), 251-255.
Zarrabi, F. & Brown, J. R. (2015). English language teaching and learning analysis in Iran. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 9(10), 3485-3493.