تجسم نگرش‌های اساتید زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TEFL) نسبت به اثربخشی دوره‌ی نوشتار آکادمیک در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی مقطع کارشناسی ارشد

نوع مقاله : Original Article

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فسا، ایران

چکیده

در این تحقیق نگرش‌ اساتید TEFL نسبت به اثربخشی، وضعیت فعلی و بهبود دورهٔ نوشتار به عنوان مهمترین دورهٔ پیشرفته نوشتاری در برنامه‌ی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد TEFL مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها، در ابتدا 10 استاد TEFL از دانشگاه‌های مختلف استان فارس، ایران، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس مصاحبه‌ها براساس یک لیست سوالات مصاحبه‌ای که توسط محقق تهیه شده بود، و در پی یافته‌های مفهومی تحقیقات قبلی در ادبیات مرتبط با نوشتار زبان دوم (L2) و آموزش و نگرش‌های سه متخصص، صورت گرفت. عوامل مشاهده شده به شکل پنج سوال در لیست چک ‌لیست مصاحبه گردآوری شده بودند که به مطالعه‌ی پیوستگی دوره از منظر برنامه‌ریزی‌ها، قدرت آن در تأمین انتظارات زبانی، واکنش دانشجویان به آن، موثرترین روش تدریس نوشتار آکادمیک و راهکارهایی که می‌تواند به بهبود دوره تحقیقی کمک کند، پرداخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجزیه و تحلیل محتوای کیفی به کار گرفته شد که امکان رسیدن به درک عمیق از تجربیات مستقیم دانشجویان را برای ما فراهم ساخت. تجزیه و تحلیل محتوا شامل 66 کد، 17 دسته و 5 موضوع بود (که پاسخ‌های نهایی به پنج سوال بودند). از جمله یافته های این تحقیق می‌توان به این موارد اشاره کرد که مهارت نوشتار موسسه محور بوده و فاقد انسجام و در دستیابی به اهداف عملی شکست خورده و بیشتر بر روی قالب‌ها و منابع قدیمی تکیه داشته است .برای پیشگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود که دانشگاه‌ها از رویکرد یادگیرنده و فناوری‌های نوشتار استفاده کنند، دانشجویان را آگاه کنند تا از مزایای نوشتن مطلع شوند و از ابتدای برنامه‌ی کارشناسی ارشد تشویق به نوشتن آکادمیک نمایند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abas, I. H. & Abd Aziz, N. H. (2016). Indonesian EFL students’ perspective on writing process: A pilot study. Advances in Language and Literary Studies, 7(3), 21-27.
Asadifard, A. & Koosha, M. (2013). EFL instructors and student writers‟ perceptions on academic writing reluctance. Theory and Practice in Language Studies, 3(9), 1572-1578.
Beiki, M., Raissi, R. & Gharagozloo, N. (2020). The differences between Iranian EFL teachers’ perceptions and their instructional practices regarding the cooperative learning. Cogent Arts & Humanities, 1(7), 1-30.
Cando-Guanoluisa, F. S., Campaña-Pallasco, G. J. & Panchi-Herrera, D. M. (2017). Students’ perception about the writing instruction in English classes. Domino de las Ciencias4(3 Especial), 902-944.
Chen, S., Nassaji, H. & Liu, Q. (2016). EFL learners’ perceptions and preferences of written corrective feedback: a case study of university students from Mainland China. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 1(5), 1-17.  
Díaz-Barriga Arceo, F. (2016). Learner-centred curriculum revisited. European Journal of Curriculum Studies, 3(2), 505-519.
Divsar, H. (2018). Exploring the challenges faced by Iranian TEFL students in their doctoral dissertation writing. International Journal of English and Translation Studies, 6(3), 195-203.
Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K. & Kyngäs, H. (2014). Qualitative content analysis: A focus on trustworthiness. SAGE open4(1), 2158244014522633.
Erlingsson, C. & Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis. African journal of emergency medicine7(3), 93-99.
Ghoorchaei, B. & Tavakoli, M. (2020). Students’ perceptions about writing portfolios: A case of Iranian EFL students. Research in English Language Pedagogy, 8(1), 21-42.
Harjanto, I. (2014). Teaching EFL academic writing through I-search. Language Education in Asia, 5(1), 151-159.
Jalilifar, A. & Shahvali, P. (2013). Writing suggestions for further research in Iranian applied linguistics theses: A Generic and Metadiscoursal Investigation. Iranian Journal of Applied Linguistics, 16(1), 79-105.
Jeyaraj, J. J. (2020). Academic writing needs of postgraduate research students in Malaysia. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 17(2), 1-23.
Karimnia, A. (2013). Writing research articles in English: Insights from Iranian university teachers’ of TEFL. Procedia-Social and Behavioral Sciences70, 901-914.
Karimnia, A. & Safnyyat, M. (2021). Investigating source-text use in academic writing tasks of EFL students through integrated writing assessment. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 10(3), 71-87.
Keyvandarian, B. & Afzali, K. (2019). Analysis of MA thesis writing problems and perceptions of postgraduate EFL learners towards them. Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies, 40(1), 17-40.  
Ministry of Science, Research and Technology. (2017). MA TEFL curriculum. Islamic Republic of Iran Higher Education Publication.
Rahimi, M., Karimnia. A. & Barjesteh, H. (2023). Cause effect patterns in the discussion sections of articles in language studies journals: The discourse of scientific explanation across language sub-disciplines. Southern African Linguistics and Applied Language Studies41(3), 248-263.
Saghaieh Bolghari, M., Birjandi, P. & Maftoon, P. (2017). Iranian learners’ perception of efficacy of activity theory-based reading comprehension. Iranian Journal of Applied Language Studies, 9(2), 139-172.        
Sağlamel, H. & Kayaoğlu, M. N. (2015). English major students’ perceptions of academic writing: A struggle between writing to learn and learning to write. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 4(3), 37-52.  
Sándorová, Z. (2014). Content analysis as a research method in investigating the cultural components in foreign language textbooks. Journal of Language and Cultural Education, 2(1), 95-128. 
Singh, M. K. (2015). International graduate students’ academic writing practices in Malaysia: Challenges and solutions. Journal of International Students, 5(1), 12-22.
Tsuroyya, C. (2020). Students’ perception on peer correction for academic writing performance. The Journal of English Literacy Education, 7(1), 11-19.
Wilmot, K. & Lotz-Sisitka, H. (2015). Supporting Academic Writing Practices in Postgraduate Studies. Rhodes University.