نشانگرهای فراگفتمان در جلسات آزمایشگاهی: انواع و نقش فراگفتمانی

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، واحد شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی، شادگان، ایران

2 گروه زبان انگلیسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران

چکیده

ارتباط موفقیت آمیز در محیط های دانشگاهی به شدت به استفاده از ویژگی های زبانی مختلف، مانند نشانگرهای فراگفتمانی وابسته است. محققان اخیراً به نقش این نشانگرها در ژانرهای گفتاری مختلف دانشگاهی توجه کرده اند تا کارکردهای فراگفتمانی آنها را روشن کنند. مقاله حاضر کاربرد نشانگرهای فراگفتمانی را با توجه به مدل فراگفتمانی هایلند (2005) در جلسات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داد. از این رو، محققان به صورت دستی یک مجموعه 80580 کلمه ای از هشت جلسه آزمایشگاهی جمع آوری شده را از پیکره گفتاری آکادمیک انگلیسی میشیگان را جستجو کردند تا انواع و کارکردهای فراگفتمانی مختلف نشانگر ها را شناسایی کنند. همان‌طور که یافته‌ها نشان می‌دهد، نشانگرهای فراگفتمانی تعاملی در جلسات آزمایشگاهی فراوانی بیشتری نسبت به بخش‌های تبادلی داشتند. به طور خاص، سخنرانان بیشتر به نشانگرهای تعاملی متکی بودند. یافته‌ها حاکی از آن است که کارکردهای فراگفتمانی مشارکت جویی و ابهام زدایی پرکاربردترین کارکردهای بودند. نشانگرهای فراگفتمانی که درجلسات آزمایشگاهی استفاده می شوند را می توان را در برنامه درسی طراحی شده برای آموزش ژانرهای گفتاری دانشگاهی، از جمله جلسات آزمایشگاهی، استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ädel, A. (2006). Metadiscourse in L1 and L2 English. Vol. 24, John Benjamins Publishing.
Alyousef, H. S. (2015). An investigation of metadiscourse features in international postgraduate business students’ texts: The use of interactive and interactional markers in tertiary multimodal finance texts. SAGE Open5(4), 18-38.
Camiciottoli, B. C. (2005). Adjusting a business lecture for an international audience: A case study. English for Specific Purposes24(2), 183-199.
Cao, F. & Hu, G. (2014). Interactive metadiscourse in research articles: A comparative study of paradigmatic and disciplinary influences. Journal of Pragmatics66, 15-31.
Farnia, M. & Mohammadi, N. (2018). Cross-cultural analysis of interpersonal metadiscourse markers in persuasive local newspaper articles. Discourse and Interaction11(2), 27-44.
Farnia, M. & Ebrahimi, S. F. (2024). Exploring metadiscourse markers in students’ persuasive email requests to university professors. Journal of Linguistic Studies: Theory and Practice2(2), 173-201.
Fortanet, I. (2004). The use of ‘we’ in university lectures: reference and function. English for Specific Purposes23(1), 45-66.
Ghahremani Mina, K. & Biria, R. (2017). Exploring interactive and interactional metadiscourse markers in discussion sections of social and medical science articles. International Journal of Research in English Education2(4), 11-29.
Gholami, J., Nejad, S. R. & Pour, J. L. (2014). Metadiscourse markers misuses; a study of EFL learners’ Argumentative Essays. Procedia-Social and Behavioral Sciences98, 580-589.
Hyland, K. (1998). Persuasion and context: The pragmatics of academic metadiscourse. Journal of Pragmatics30(4), 437-455.
Hyland, K. (2004). Disciplinary interactions: Metadiscourse in L2 postgraduate writing. Journal of Second Language Writing13(2), 133-151.
Hyland, K. (2005). Metadiscourse: Exploring Interaction in Writing. London, New York: Continuum.
Hyland, K. (2009). Academic Discourse: English in A Global Context. A&C Black.
Hyland, K. (2010). Metadiscourse: Mapping interactions in academic writing. Nordic Journal of English Studies9(S2), 125-143.
Hyland, K. & Jiang, F. K. (2018). “In this paper we suggest”: Changing patterns of disciplinary metadiscourse. English for Specific Purposes51, 18-30.
Hyland, K. & Tse, P. (2004). Metadiscourse in academic writing: A reappraisal. Applied linguistics25(2), 156-177.
Kashiha, H. (2018). Malaysian ESL students’ metadiscourse in essay writing. Online Journal of Communication and Media Technologies8(3), 193-201.
Kashiha, H. & Marandi, S. (2019). Rhetoric-specific features of interactive metadiscourse in introduction moves: A case of discipline awareness. Southern African Linguistics and Applied Language Studies37(1), 1-14.
Khedri, M., Heng, C. S. & Ebrahimi, S. F. (2013). An exploration of interactive metadiscourse markers in academic research article abstracts in two disciplines. Discourse Studies15(3), 319-331.
Khedri, M. & Kritsis, K. (2018). Metadiscourse in applied linguistics and chemistry research article introductions. Journal of Research in Applied Linguistics9(2), 47-73.
Lee, S. (2009). Metadiscourse in Academic Writing: A Corpus-Based Study of Expert, L1 and L2 Postgraduate Student Text. Doctoral dissertation, Newcastle University.
Lee, J. J. & Subtirelu, N. C. (2015). Metadiscourse in the classroom: A comparative analysis of EAP lessons and university lectures. English for Specific Purposes37, 52-62.
Matroudy, M. & Ebrahimi, S. F. (2022). Functional analysis of reflexive metadiscourse in dissertation defense sessions. International Journal of Research in English Education7(1), 72-85.
Mauranen, A. (2010). Features of English as a lingua franca in academia. Helsinki English Studies6(6), 6-28.
Swales, J. M. (2001). Metatalk in American academic talk: The cases of point and thing. Journal of English Linguistics29(1), 34-54.
Zali, M. M., Mohamad, R., Setia, R., Baniamin, R. M. R. & Razlan, R. M. (2020). Comparisons of interactive and interactional metadiscourse among undergraduates. Asian Journal of University Education16(4), 21-30.