تاثیر تزاحم شنیداری و حافظه کاری بر درک شنیداری فراگیران انگلیسی فارسی زبان

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

بخش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

درک زبان گفتاری به عنوان یک چالش کلیدی در دستیابی به زبان دوم، تحت تأثیر متغیرهای متعددی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تزاحم شنیداری و حافظه کاری بر درک شنیداری فراگیران انگلیسی فارسی زبان انجام شد. به طور خاص، این پژوهش در صدد بررسی چگونگی تاثیر شرایط نامطلوب شنیداری، مانند حضورصداهای تزاحمی ، بر توانایی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی برای درک گفتاری انگلیسی است. علاوه بر این، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر حافظه فعال بر درک شنیداری زبان آموزان ایرانی در شرایط نامطلوب انجام شد. علاوه بر این، هدف آن بررسی تأثیر انواع مختلف سؤالات (محتوایی، تلفیقی و استنباطی) و تعامل آنها با حافظه کاری بر درک شنیداری در شرایط نامطلوب بود. برای دستیابی به این اهداف، یک نمونه در دسترس از 54 زبان‌آموز پیشرفته از طریق آزمون تعیین سطح انتخاب شد که شامل بخش شنیداری از آزمون تافل بود. ظرفیت حافظه کاری (بالا/پایین) با استفاده از آزمون حافظه دانمن و کارنتر(1980) اندازه‌گیری شد. در نهایت، آزمون شنیداری دیگری تحت شرایط نامطلوب در حضور صدای تزاحمی برای مقایسه درک شنیداری شرکت‌کنندگان با نمرات قبلی آنها در شرایط عادی انجام شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده از شرکت‌کنندگان متعاقباً برای ارزیابی عملکرد آن‌ها در آزمون‌های اجرا شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل های آماری تأثیر معنادار و منفی تزاحم شنیداری را بر درک شنیداری نشان داد. علاوه بر این، هیچ تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه طبقه بندی شده به عنوان حافظه بالا و پایین از نظر توانایی درک شنیداری در شرایط نامطلوب مشاهده نشد. به طور مشابه، تفاوت معنی داری در تأثیر انواع سوالات یافت نشد، که نشان می دهد شرکت‌کنندگان به هر سه نوع سؤال با سطوح دقت مشابه پاسخ دادند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که حافظه کاری تأثیر معنی‌داری در ارائه پاسخ‌های صحیح به انواع سوالات ندارد. این یافته‌ها به درک ما از رابطه پیچیده بین تزاحم شنیداری، حافظه کاری و درک شنیداری در بین زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی کمک می کند. علاوه بر این، یافته‌های این پژوهش با برجسته کردن راهبردهای بالقوه برای کاهش اثرات مخرب تزاحم شنیداری بر عملکرد درک شنیداری، پیامدهایی برای شیوه‌های آموزش زبان دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Alain, C., Quan, J., McDonald, K. & Van Roon, P. (2009). Noise‐induced increase in human auditory evoked neuromagnetic fields. European Journal of Neuroscience, 30(1), 132-142.
Andringa, S., Olsthoorn, N., Van Beuningen, C., Schoonen, R. & Hulstijn, J. (2012). Determinants of success in native and non‐native listening comprehension: An individual differences approach. Language Learning, 62, 49-78.
Arlinger, S., Lunner, T., Lyxell, B. & Kathleen Pichora‐Fuller, M. (2009). The emergence of cognitive hearing science. Scandinavian Journal of Psychology, 50(5), 371-384.
Asher, J. (2000). Learning Another Language Through Actions. Sky Oaks Productions.
Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology, 63, 1-29.
Banbury, S. P., Macken, W. J., Tremblay, S. & Jones, D. M. (2001). Auditory distraction and short-term memory: Phenomena and practical implications. Human Factors, 43(1), 12-29.
Barrouillet, P. & Camos, V. (2010). Working memory and executive control: A time-based resource-sharing account. Psychologica Belgica, 50(3), 353-382.
Barrouillet, P., Portrat, S. & Camos, V. (2011). On the law relating processing to storage in working memory. Psychological Review, 118(2), 175.
Beaman, C. P. (2004). The irrelevant sound phenomenon revisited: What role for working memory capacity?. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 30(5), 1106.
Colflesh, G. J. & Conway, A. R. (2007). Individual differences in working memory capacity and divided attention in dichotic listening. Psychonomic Bulletin & Review, 14, 699-703.
Cooke, M., Garcia Lecumberri, M. L. & Barker, J. (2008). The foreign language cocktail party problem: Energetic and informational masking effects in non-native speech perception. The Journal of the Acoustical Society of America, 123(1), 414-427.
Daneman, M. & Carpenter, P. A. (1980). Individual differences in working memory and reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 19(4), 450-466.
Daneman, M. & Merikle, P. M. (1996). Working memory and language comprehension: A meta-analysis. Psychonomic Bulletin & Review, 3(4), 422-433.
Elliott, E. M. & Briganti, A. M. (2012). Investigating the role of attentional resources in the irrelevant speech effect. Acta Psychologica, 140(1), 64-74.
Engle, R. W., Tuholski, S. W., Laughlin, J. E. & Conway, A. R. (1999). Working memory, short-term memory, and general fluid intelligence: a latent-variable approach. Journal of Experimental Psychology: General, 128(3), 309.
Francart, T., Van Wieringen, A. & Wouters, J. (2011). Comparison of fluctuating maskers for speech recognition tests. International Journal of Audiology, 50(1), 2-13.
Jones, D. M. & Macken, W. J. (1993). Irrelevant tones produce an irrelevant speech effect: Implications for phonological coding in working memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 19(2), 369.
Jones, D. & Morris, N. (1992). Irrelevant speech and serial recall: Implications for theories of attention and working memory. Scandinavian Journal of Psychology, 33(3), 212-229.
Just, M. A. & Carpenter, P. A. (1992). A capacity theory of comprehension: individual differences in working memory. Psychological Review, 99(1), 122.
Kane, M. J., Hambrick, D. Z., Tuholski, S. W., Wilhelm, O., Payne, T. W. & Engle, R. W. (2004). The generality of working memory capacity: a latent-variable approach to verbal and visuospatial memory span and reasoning. Journal of Experimental Psychology: General, 133(2), 189.
Krashen, S. D., Terrell, T. D., Ehrman, M. E. & Herzog, M. (1984). A theoretical basis for teaching the receptive skills. Foreign Language Annals, 17(4), 261.
Lecumberri, M. L. & Cooke, M. (2006). Effect of masker type on native and non-native consonant perception in noise. The Journal of the Acoustical Society of America, 119(4), 2445-2454.
Lynch, T. & Mendelsohn, D. (2002). Listening. An Introduction to Applied Linguistics. Schmitt, N. & Rodgers, M. P. (Eds.). London: Arnold.
Masrai, A. (2020). Exploring the impact of individual differences in aural vocabulary knowledge, written vocabulary knowledge and working memory capacity on explaining L2 learners’ listening comprehension. Applied Linguistics Review, 11(3), 423-447.   
Namaziandost, E., Hafezian, M. & Shafiee, S. (2018). Exploring the association among working memory, anxiety and Iranian EFL learners’ listening comprehension. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 3(1), 1-17.
Nagaraj, N. K. (2021). Effect of auditory distraction on working memory, attention switching, and listening comprehension. Audiology Research, 11(2), 227-243.
Nagaraj, N. K., Magimairaj, B. M. & Schwartz, S. (2020). Auditory distraction in school-age children relative to individual differences in working memory capacity. Attention, Perception, & Psychophysics, 82, 3581-3593.
O'Malley, J. M., Chamot, A. U. & Küpper, L. (1989). Listening comprehension strategies in second language acquisition. Applied Linguistics, 10(4), 418-437.
Oswald, C. J., Tremblay, S. & Jones, D. M. (2000). Disruption of comprehension by the meaning of irrelevant sound. Memory, 8(5), 345-350.
Ries, D. T. (2007). The influence of noise type and level upon stochastic resonance in human audition. Hearing Research, 228(1-2), 136-143.
Rönnberg, J., Lunner, T., Zekveld, A., Sörqvist, P., Danielsson, H., Lyxell, B., ... & Rudner, M. (2013). The Ease of Language Understanding (ELU) model: Theoretical, empirical, and clinical advances. Frontiers in Systems Neuroscience, 7, 31.
Salame, P. & Baddeley, A. (1982). Disruption of short-term memory by unattended speech: Implications for the structure of working memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 21(2), 150-164.
Shinn-Cunningham, B. G. & Best, V. (2008). Selective attention in normal and impaired hearing. Trends in Amplification, 12(4), 283-299.
Sörqvist, P. (2010). The role of working memory capacity in auditory distraction: A review. Noise and Health, 12(49), 217.
Sörqvist, P., Marsh, J. E. & Nöstl, A. (2013). High working memory capacity does not always attenuate distraction: Bayesian evidence in support of the null hypothesis. Psychonomic Bulletin & Review, 20, 897-904.
Treiman, R., Clifton Jr, C., Meyer, A. S. & Wurm, L. H. (2003). Psycholinguistics: Language comprehension and production. Comprehensive Handbook of Psychology, 4, 527-548.
Unsworth, N., Redick, T. S., Heitz, R. P., Broadway, J. M. & Engle, R. W. (2009). Complex working memory span tasks and higher-order cognition: A latent-variable analysis of the relationship between processing and storage. Memory, 17(6), 635-654.
Vandergrift, L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: Acquiring successful strategies. ELT Journal, 53(3), 168-176.
Vandergrift, L. (2004). 1. Listening to learn or learning to listen?. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 3-25.
Vandergrift, L. (2006). Second language listening: Listening ability or language proficiency?. The Modern Language Journal, 90(1), 6-18.
Vandergrift, L. & Baker, S. (2015). Learner variables in second language listening comprehension: An exploratory path analysis. Language Learning, 65(2), 390-416.
Winitz, H. (1981). Input considerations in the comprehension of first and second language. Annals of the New York Academy of Sciences, 379, 296-308
Yang, X., Jiang, M. & Zhao, Y. (2017). Effects of noise on English listening comprehension among Chinese college students with different learning styles. Frontiers in Psychology, 8, 1764.