نقش آهنگ‌های انگلیسی در تقویت مهارت‌های گفتاری، استفاده از واژگان و آگاهی فرهنگی در بین دانشجویان ایرانی مقطع کارشناسی

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 گروه زبان‌های خارجی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه زبان انگلیسی، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران

3 گروه زبان‌های خارجی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

موسیقی انگلیسی محبوبیت قابل توجهی در بین افراد در سراسر جهان به دست آورده است. به ناچار گوش دادن به این ژانر تاثیرات قابل توجهی بر زمینه های آموزشی از جمله یادگیری/آموزش زبان انگلیسی می گذارد. با در نظر گرفتن این واقعیت، پژوهش حاضر سعی در بررسی و تایید رابطه بین مهارت‌های گفتاری و آگاهی فرهنگی دانشجویان ایرانی در مقطع کارشناسی از طریق موسیقی را دارد. بدین منظور 124 دانشجوی شاغل به تحصیل (TEFL) برای پیوستن به پژوهش انتخاب شدند. با اتخاذ طرح ترکیبی متوالی اکتشافی، در مرحله کیفی، از 5 دانشجو برای شرکت در جلسات مصاحبه نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار دعوت شد تا یافته ها به صورت موضوعی تحلیل شوند. اگرچه نتایج نشان داد که ارتباط مثبتی بین موسیقی انگلیسی، مهارت‌های گفتاری شرکت‌کنندگان و تسلط به واژگان در مورد یادگیری و استفاده از اصطلاحات وجود دارد، اما نشان داد که شرکت‌کنندگان تمایل داشتند از استفاده از آنها در محیط‌های عمومی، محیط‌های کاری و زمینه‌های آموزشی/حرفه‌ای اجتناب کنند به جز دوستان نزدیک . به عبارت دیگر، گوش دادن به موسیقی انگلیسی/آمریکایی، دانشجویان را به استفاده دوسویه از اصطلاحات سوق داد. علاوه بر این، یافته‌های فرهنگی نشان می‌دهد که پروفایل‌های پس‌زمینه ستاره‌های مورد علاقه دانش‌آموزان، کلیدی برای غواصی در سبک زندگی و جوامع فرهنگ ایالات متحده / بریتانیا است. تجزیه و تحلیل در این بخش داده‌های حیاتی را برای ایجاد یک پرسش‌نامه خوب برای اندازه‌گیری تأثیر موسیقی بر مهارت‌های گفتاری و آگاهی فرهنگی دانش‌آموزان در عمل ارائه کرد. لذا در مرحله کمی، محققین سعی در تهیه پرسشنامه نود و نه سوالی داشتند. این یافته ها بینش های نظری و آموزشی را برای محققان و معلمین در پرداختن به یادگیری زبان و زبان آموزان ارائه می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Andrzejewski, D. (2023). The efficacy and challenge of using rap in ELT curriculum. Language Education Research Centre Annual Research Report, 26(26), 3-11.
Brandt, M. H. (1986). Improving Auditory Sequencing Skills in The Kindergarten Age Child Through the Increased Instruction of Music. Master thesis, Nova Southeastern University.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Chesley, P. (2011). You know what it is: Learning words through listening to Hip-Hop. PLOS ONE, 6(12), e28248.  
Dornyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford: Oxford University Press.
Failoni, J. W. (1993). Music as means to enhance cultural awareness and literacy in the foreign language classroom. Mid-Atlantic Journal of Foreign Language Pedagogy, 1, 97-108.
Fiore, J. (2018). A pilot study exploring the use of an online pre-composed receptive music experience for students coping with stress and anxiety. Journal of Music Therapy, 55(4), 383-407.
Gaijandren, S. N. R. (2021). The Effects of Using Rap Music in ESL Language Learning Classroom. Dissertation thesis, UniversitiTunku Abdul Rahman.
Güzel, E. (2024). Using rap songs in EFL classrooms. T Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 14, 1056-1067.
Hicks, P. T. (1987). The Relationship Between an Oral Rhythmic Style of Communication (Rap Music) And Learning/Retention in The Urban Preschool. Master of Arts Thesis, Washington D.C.
Hidayati, H. (2017). Increasing sudents’ vocabulary by using song lyric at the second grade of SMP Negeri 3 Tolitoli. Journal Madako Education, 5(7).487-494.
Jones, K. C. (2022). Hip-Hop Is Literacy: Enhancing English Skills Using Hip-Hop as A Culturally Responsive Multiliteracy. Doctoral dissertation, ST. John’s University, New York.
Kelley, E. R. (2006). The Influence of Hip-Hop Culture on The Communication Skills of Students as Perceived by Teachers at Selected High Schools in Houston, Texas. Doctoral dissertation, Texas A&M University.
Kim, H. J., Chong, H. J., & Lee, M. (2024). Music listening in foreign language learning: Perceptions, attitudes, and its impact on language anxiety. Frontiers in Education, 1-13.
Lestari, S. (2020). Student’s perception of English learning by using rap music media. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 436, 632-636.
Medina, S. L. (2002). Using music to enhance second language acquisition: From theory to practice. SATEAL Conference, University of Edinburgh.
Pennycook, A. (2007). Language, localization, and the real: Hip-hop and the global spread of authenticity. Journal of Language, Identity & Education, 6(2), 101-115.
Rossen, B. (2019). Incidental Vocabulary Learning in A Music Listening Task and A Study on The Role of Rhyme. Master thesis, Radboud University.
Sam, V. S. (2018). Effect of rap songs on text recall and vocabulary expansion in second language acquisition. Alford Council of International English & Literature Journal (ACIELJ), 1(2), 14-19.
Savitri, D. E. & Rahman, I. F. (2016). The use of rap music to improve students’ vocabulary mastery at the first grade students of SMPN 2 PapalangMamuju Regency. ETERNAL (English, Teaching, Learning, and Research Journal), 2(2), 269-285.
Segal, B. (2014). Teaching English as A Second Language Through Rap Music: A Curriculum for Secondary School Students. Master thesis, University of San Francisco.
Vadivel, B.  (2021). Using music for developing language skills in the English language classroom. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(12), 501-507.