بر سر دوراهی: مقایسه ChatGPT و Grammarly در بهبود استفاده زبان‌آموزان EFL از حرف تعریف the

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

10.22034/jsllt.2025.22655.1064

چکیده

مطالعه حاضر، به بررسی اثربخشی ChatGPT و Grammarly به عنوان ابزارهای ارزیابی خودکار نوشتار (AWE)  در بهبود استفاده زبان‌آموزان ایرانی از حرف تعریف the پرداخت. به همین منظور، 60 زبان‌آموز سطح متوسط، انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند: دو گروه آزمایشی که بازخورد ChatGPT و Grammarly را و یک گروه کنترل که صرفاً بازخورد معلم را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله، پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. پس از اجرای تحلیل واریانس یک‌طرفه، نتایج، نشان‌دهندۀ تفاوت آماری معنی‌داری بین گروه‌ها بود، به طوری که گروه Grammarly به طور قابل توجهی عملکرد بهتری از گروه کنترل داشت، هرچند که این عملکرد چندان بهتر از گروه ChatGPT نبود. علاوه بر این، یافته‌های کیفی حاصل از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته نشان داد که شرکت‌کنندگان درک مثبتی از استفاده از این ابزارها برای پر کردن شکاف بین آموزش و تمرین، ارائه بازخورد فوری و افزایش انگیزه و تعامل دارند. با این حال، آنها به محدودیت‌هایی مانند دسترسی محدود، وابستگی، احتمال سرقت ادبی و نیاز به سواد دیجیتالی اشاره کردند. این یافته‌ها بر پتانسیل ابزارهای هوش مصنوعی، به ویژه Grammarly به عنوان یک کمک مکمل، به ویژه برای کمک به زبان‌آموزان در بهبود دقت دستوری آنها تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها