نقش فعالیت‌های فرضیه برون‌داد و تکنیک‌های متنی برجسته‌سازی داده در فراگیری ساختارهای دارای کلمات پرسشی توسط فراگیران ایرانی

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

10.22034/jsllt.2025.23285.1079

چکیده

مطالعۀی حاضر بر آن است تا نقش فعالیت‌های فرضیه برون‌داد و تکنیک‌های متنی برجسته‌سازی داده را در فراگیری ساختارهای دارای کلمات پرسشی توسط زبان‌آموزان ایرانی بسنجد. به همین منظور، 60 دانش‌آموز دختر و پسر سال اول دبیرستان که بر اساس یک پیش آزمون انتخاب شده‌اند، در این مطالعه شرکت کردند و به دو گروه برون‌داد و گروه برجسته‌سازی داده تقسیم شدند. در هر گروه 15 نفر دختر و 15 نفر پسر بودند. این دانش آموزان پس از این تقسیم‌بندی در رابطه با ساختار مورد نظر، آموزش دیدند و سپس بر روی فعالیت مختص به خود کار کردند. گروه برون‌داد بر روی یک فعالیت تصویری نشانه دار کار کردند در حالی که به گروه دیگر یک مکالمه که در آن ویژگی‌های سوالات دارای کلمات پرسشی از لحاظ متنی برجسته شده بودند، داده شد. پس از قرار گرفتن در معرض این فعالیت‌ها، شرکت‌کنندگان هر دو گروه هم بلافاصله و هم پس از یک فاصلۀ دو هفته‌ای مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج بررسی‌های آماری نشان دهندۀ نقشی مثبت و قابل توجه برای هر دو فرضیه بود. با مقایسۀ نتایج هر دو گروه، مشخص شد که هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت شرکت کنندگان در گروه برون‌داد به طور قابل ملاحظه‌ای از شرکت کنندگان در گروه دادۀ برجسته‌سازی شده بهتر عمل کردند. در نهایت، نتایج این تحقیق نشان داد که هیچ‌گونه تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین دختران و پسران در عملکردشان در هر دو گروه وجود ندارد واین نکته بیانگر آن است که استفاده از این فعالیت‌ها و تکنیک‌ها به جنسیت فراگیران وابسته نیست. نتایج این تحقیقات می‌تواند برای مدرسان، مربیان، تولید کنندگان مواد آموزشی و نویسندگان کتاب‌های آموزشی قابل استفاده باشد.

کلیدواژه‌ها