این مطالعه، به بررسی برداشتهای معلمان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی از به کارگیری ChatGPT در آموزش زبان انگلیسی میپردازد. با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته با معلمانی از زمینههای آموزشی مختلف انجام شد. تحلیل موضوعی مصاحبهها، با کمک نرمافزار NVivo نشان داد که معلمان معمولاً ChatGPT را به عنوان یک ابزار تکمیلی ارزشمند، به ویژه برای کارهایی مانند تصحیح دستور زبان، نوشتن مقاله و برنامهریزی درسی میبینند. همچنین، معلمان پتانسیل آن را برای افزایش مشارکت دانشآموزان و تقویت یادگیری مستقل، به ویژه در میان زبانآموزان ضعیفتر پذیرفتند. با این حال، نگرانیهای مهمی در مورد پیامدهای اخلاقی، از جمله اطلاعات نادرست، سرقت ادبی و کاهش تفکر انتقادی مطرح کردند. شرکتکنندگان به اتفاق آرا تأکید کردند که ChatGPT نمیتواند جایگزین هوش هیجانی، آگاهی فرهنگی و پاسخگویی در زمان واقعی پیشنهادی معلمان انسانی شود. در مقابل، به عنوان یک دستیار دیجیتالی دیده شد که نیاز به میانجیگری آموزشی و نظارت اخلاقی دارد. یافتهها با ادبیات جهانی هماهنگ هستند و بر ضرورت آموزش معلمان، سوادآموزی سریع و سیاستهای نهادی تعریفشده برای تضمین ادغام مسئولانه هوش مصنوعی تأکید میکنند. این تحقیق، با ارائه بینشها و توصیههای خاص برای هر زمینه در استفاده اخلاقی و مؤثر از ChatGPT در کلاسهای زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی که دستخوش تحول دیجیتال هستند، به گفتمان رو به رشد در مورد هوش مصنوعی در آموزش کمک میکند.
قربانی, وحید . (1403). آیا ChatGPT میتواند جایگزین معلمان انسانی شود؟ بینشهایی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران. Journal of Studies in Language Learning and Teaching, 2(1), 78-91. doi: 10.22034/jsllt.2025.23404.1087
MLA
قربانی, وحید . "آیا ChatGPT میتواند جایگزین معلمان انسانی شود؟ بینشهایی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران", Journal of Studies in Language Learning and Teaching, 2, 1, 1403, 78-91. doi: 10.22034/jsllt.2025.23404.1087
HARVARD
قربانی, وحید. (1403). 'آیا ChatGPT میتواند جایگزین معلمان انسانی شود؟ بینشهایی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران', Journal of Studies in Language Learning and Teaching, 2(1), pp. 78-91. doi: 10.22034/jsllt.2025.23404.1087
CHICAGO
وحید قربانی, "آیا ChatGPT میتواند جایگزین معلمان انسانی شود؟ بینشهایی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران," Journal of Studies in Language Learning and Teaching, 2 1 (1403): 78-91, doi: 10.22034/jsllt.2025.23404.1087
VANCOUVER
قربانی, وحید. آیا ChatGPT میتواند جایگزین معلمان انسانی شود؟ بینشهایی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران. Journal of Studies in Language Learning and Teaching, 1403; 2(1): 78-91. doi: 10.22034/jsllt.2025.23404.1087